Dacă ați cumpărat vreodată o mașină la mâna a doua, cu siguranță v-ați întâlnit cu popularul slogan “Nu a fost niciodată lovită”. Puteți avea încredere în vânzător, însă, o variantă mai bună este să verificați această realitate. Prin asta nu încercăm să afirmăm că fiecare vânzător este un mincinos, dar poate nici el nu știe exact, ce vinde de fapt. Așadar, cum ar trebui să verificăm, dacă mașina într-adevăr, nu a fost niciodată lovită? 

Dacă mașina este reparată după un accident, etapa finală pentru a acoperi orice fel de defecte este vopsirea. Uneori este suficient și o inspecție vizuală, dacă știți exact la ce să vă concentrați. Verificați dacă toate elementele caroseriei se potrivesc și se îmbină frumos, orice abatere, sau discrepanță, poate indica că este o piesă înlocuită. Verificați vopseaua din mai multe unghiuri, concentrați-vă să observați dacă nuanțele vopselei diferă, sau nu și dacă luciul caroseriei este la fel pe elemente diferite. Căutați după zone mătuite, scurgeri de vopsea, sau secțiuni cu așa numita structură “portocalie”. 

Nu ați descoperit nimic? Perfect, fie mașina este într-o stare perfectă, fie a avut parte de o reparație foarte calitativă. Bineînțeles, o inspecție vizuală precum aceasta, nu va suplini niciodată un dispozitiv de măsurare profesional.  

Dispozitivul de măsurare a stratului de vopsea, indicatorul de grosime, sau indicatorul de acoperire, este un dispozitiv care este utilizat pentru a măsura grosimea stratului nemetalic de vopsea pe materiale metalice, precum și pe materiale nemetalice. Este un dispozitiv îndrăgit în industria auto, dar este folosit și pentru măsurarea acoperirilor izolante, în întreținerea diferitelor sisteme, asigurarea calității și o serie de alte lucrări. 

De ce ar trerbui să achiziționați un dispozitiv pentru măsurarea stratului de vopsea?

  • Veți descoperi cu ușurință, dacă mașina a fost, sau nu vopsită.
  • Veți verifica și veridicitatea celor spuse de către vânzător.
  • Este ușor de utilizat atât pentru profesioniști, cât și pentru amatori. 
  • Datorită detectării defectelor caroseriei, veți evita cumpărarea unei mașini, care la final v-ar costa mai mult decât credeți. 

Cum funcționează dispozitivele de măsurare a stratului de vopsea?

Indicatorul de acoperire măsoară grosimea lacului, chitului, vopselei, cauciucului, plasticului și a altor materiale (nemetalice) pe o suprafață metalică (fier, oțel, aluminiu, zinc…). Deci măsoară distanța reală, de la senzorul de pe indicatorul de vopsea, până la acest material metalic. 

Indicatoarele de vopsea mai vechi, funcționează pe principiul unui magnet și al unui arc. Astfel de dispozitive pot măsura doar suprafața unui material magnetic (de exemplu, oțel). Prin plasarea unui magnet pe suprafață se exercită presiune asupra arcului, care, pe baza forței cu care este tras magnetul, calculează grosimea vopselei.

Dispozitivele mai avansate folosesc inducție electromagnetică sau curenți turbionari. Câmpul electromagnetic generat de sistem este afectat de substrat și, pe baza acestor modificări, determină grosimea vopselei. 

Pentru măsurarea suprafețelor nemetalice, există dispozitive cu ultrasunete, care sunt utilizate pentru măsurarea suprafețelor precum laminat, lemn, plastic și altele. 

Cum să alegeți dispozitivul de măsurare a stratului de vopsea?

Unii parametri tehnici a dispozitivelor de măsurarea a stratului de vopsea, sunt mai importanți decât alții. Putem considera acuratețea măsurării ca fiind cea mai importantă. Cu cât precizia este mai mare, cu atât rezultatul măsurării este mai fiabil. Prin urmare, dacă doriți să măsurați cât mai precis, concentrați-vă pe alegerea unui dispozitiv cu o rezoluție de măsurare de 1μm, acesta va fi mult mai precis decât cel de 10μm . 

Dacă aveți de gând să măsurați alte straturi de vopsea nu numai pe caroserii vehiculelor. Alegeți și în funcție de domeniul de măsurare. 

💡 majoritatea dispozitivelor trebuie calibrate înainte de prima măsurătoare. În caz contrar, rezultatele măsurătorilor pot fi distorsionate. 

Cumă să măsurați grosimea stratului de vopsea?

Primul lucru de reținut este, că măsurarea este doar orientativă. Chiar și o mașină care tocmai a ieșit de pe linia de producție, nu va avea exact aceleași valori de vopsea în fiecare zonă. Atunci când faceți măsurătoarea, trebuie să vă concentrați pe abateri semnificative. 

Începeți să măsurați de pe acoperișul mașinii. Atașați sonda pe stratul de vopsea și citiți valoarea. Faceți mai multe măsurători pe acoperiș și comparați valorile. Faceți cât mai multe măsurători posibil, pentru un rezultat mai precis. De exemplu, continuați cu ușa și luați din nou mai multe măsurători. În acest fel, măsurați valorile pe întreaga suprafață a mașinii. Testați întotdeauna pe o suprafață curată. 

Intervalul obișnuit de grosime a vopselei este de 100-200μm în funcție de marca și modelul vehiculului. Dacă știți că există un al doilea strat de vopsea pe mașină, valorile vor fi mai mari. Valorile măsurate pe întreaga suprafață a caroseriei unui vehicul, pot diferi cu până la 40%.

De exemplu:: 

Dacă măsurați valori între 90-160μm pe toată caroseria, dar pe capotă măsurați o valoare de 420μm. Poți fi aproape sigur că acest loc a suferit un fel de reparație. 

💡 Sfatul nostru:

Dispozitivul de măsurarea a stratului de vopsea HW-300 este un dispozitiv simplu și fiabil de măsurare a stratului de vopsea, conceput pentru o utilizare ușoară și măsurare precisă. Versatilitatea și fiabilitatea sa îl fac un instrument ideal pentru consumatorii care apreciază calitatea fără cheltuieli inutile.